Reus

Andreu Martín: “L’obertura dels centres és essencial, arriscada i una vergonya"

  • Actualitzat:
  • Creat:

El grup municipal destaca la importància de l’educació presencial com garantia d’equitat però lamenta la incapacitat de desplegar mesures per garantir la seguretat a les escoles

“L’obertura dels centres és essencial, arriscada i, pel que hem vist i sentit, una vergonya”. Així de contundent ha estat el portaveu del grup municipal del PSC, Andreu Martín, que ha comparegut avui davant els mitjans de comunicació per fer públic el seu posicionament davant l’imminent inici del curs escolar 2020-2021 i aportar algunes propostes per garantir la seguretat de la comunitat educativa i el bon funcionament de les classes.

Pel PSC És essencial que l’escola iniciï la seva activitat. Segons Martín, és important l’educació presencial, que l’alumnat tingui contacte directe amb companys i professors i, per tant, cal anar a escola. “L’ajuntament ha de garantir el dret a l’educació i això passa per la màxima presencialitat. Escoles tancades és sinònim de desigualtat i cal insistir en la importància de garantir el dret a l’educació en equitat”, ha assegurat.

Per això, considera que cal tenir les escoles obertes i segures, defensant una tornada a l’escola segura per al conjunt de la comunitat educativa, amb les màximes garanties de protecció de la salut i de prevenció. En aquest sentit, s’ha queixat que els màxims responsables en matèria educativa a la ciutat no hagin fet una “diagnosi realista” que quina és la situació, “una situació que ja és de risc en aquests moments tenint en compte que la taxa de PCR’s positius a la ciutat triplica en aquests moments la segons l’OMS seria recomanable per a l’obertura dels centres”.

Una situació que per Martín és inadmissible. “És una vergonya que amb el temps que hi ha hagut, ningú no hagi estat capaç de desplegar mesures per tenir escoles segures”. El portaveu afegeix que “vista la gestió de la Generalitat i de l’Ajuntament, podem assegurar que el model actual d’escola ha caducat i s’ha de reformular perquè no ha estat capaç de donar una resposta convincent a la comunitat educativa”.

“Cal una planificació orientada a les noves necessitats. I que l’Ajuntament posi a disposició dels centres que no disposin d’espai per reduir la densitat dels grups locals municipals on realitzar les classes, és sinònim que no hi ha hagut la capacitat per reduir ràtios”, ha reblat.

El portaveu socialista ha lamentat que a pocs dies de l’inici de curs encara hi ha molts interrogants per resoldre i, en aquest sentit, “compartim la inquietud de la comunitat educativa i ens posem al costat de les famílies, que encaren amb incertesa la tornada a les aules dels seus fills i filles”.

I en aquest sentit ha remarcat que “no serveix de res que el dia 14 la Generalitat llenci el titular que el curs ha començat amb normalitat. Aquest titular no és vàlid si no tenim la capacitat de mantenir aquesta normalitat en els propers mesos. L’Escola no s’ha de convertir en un problema com han estat les residències de gent gran durant la pandèmia”.

 

Propostes

 

Per tal de poder mantenir aquesta normalitat i seguretat als centres, el PSC proposa les mesures següents:

1.- Que l’Ajuntament posi a disposició els recursos suficients per garantir reforç de la neteja i la desinfecció necessàries de tots els centres i espais educatius, establir protocols sanitaris clars contra la COVID-19.

2.- Que l’Ajuntament estudiï la creació de zones de vianants als accessos als centres educatius per garantir la distància de seguretat als alumnes i als seus acompanyants a les entrades i sortides.

3.- Que es disposi d‘un pla d’acció contra la bretxa digital, que garanteixi des del primer dia que tots els alumnes disposin de l’equipament informàtic i la connectivitat necessaris per evitar que ningú no es quedi despenjat del procés educatiu, especialment en cas d’episodis de quarantena.

4.- Garantir la suficiència alimentària durant el proper curs escolar, tant si és mitjançant el servei de menjador a les escoles com amb altres fórmules en períodes de quarentena.

5.- Garantir un servei d’acollida als centres, en cas d’alumnes en període de quarantena, per tal que l’impacte en la conciliació familiar sigui el mínim possible.

6.- Compactació o reducció d’horaris a primària abans d’optar per la semipresencialitat o pel tancament d’un centre, en cas de contagis.

7.- Assegurar l’educació de 0 a 3 anys per evitar que la crisi socioeconòmica provocada es tradueixi en una pèrdua d’oportunitats educatives per als infants de famílies vulnerables.

8.- Instar a la Generalitat a garantir una mascareta diària a tot l’alumnat i equips docents a l’entrada a l’escola.

9.- Que l’Ajuntament realitzi una campanya promocionant l’oferta d’activitats extraescolars de caràcter privat i la seva represa: escoles dansa, música, idiomes, gimnasos, teatre, casals, caus…

Respecte a aquesta darrera proposta, Martín considera que l’Ajuntament ha de ser un aliat i ha de fomentar aquestes activitats, en tant que Reus és Ciutat Educadora, sota el paraigües de l’Educació 360. “L’educació és molt més del que passa a les escoles”, ha conclòs.